_MG_2087%20webb_edited.jpg

KUNDALINIYOGA

Kundaliniyoga är en mångtusenårig yogaform vars primära syfte är att väcka människans fulla potential. Kundaliniyogan balanserar inre konflikter och skapar fysisk, känslomässig, mental och andlig stillhet genom livets olika skeden. För att kunna väcka vårt nervsystem, vårt körtelsystem och balansera det subtila chakrasystemet och dess meridianer (nadis) i vår kropp, använder vi olika övningar ”kriyor”. Dessa övningar sker i rörelse, med ljud (naad, mantra), andningsövningar (pranayama), handpositioner (mudras), kroppslås (bandhas), ögonfokus (drishti) och meditationer. Övningarna guidar automatiskt kroppens energier och våra tankar till specifika förändringar i vår medvetenhet, balanserar hela människan. Kundaliniyogan kallas Medvetenhetens yoga.

Det är en yogaform som lätt kan anpassas efter individens förutsättningar och sittande positioner kan genomföras på stol. Det gör yogaformen tillgänglig för alla.

Upplägg av ett kundaliniyogapass:

• Intoning

• Eventuell uppvärmning

• Yogapass (Kriya)

• Lång vila

• Meditation

• Uttoning

Intoningsmantra:

Ong Namo, Guru Dev Namo

Mantrat används för att koppla yogin till sitt högre jag, den inre läraren och sedan vidare till tidigare, högre, gudomliga lärare.

Ad Guray Nameh, Jugad Guray Nameh
Sat Guray Nameh, Siri Guru Devay Nameh

Mantrat skingrar tvivel, öppnar för vägledning och beskydd.
Det omger magnetfältet, auran, med skyddande ljus och hyllar
visdomen. Yogin är alltid på rätt plats i rätt tid.

Uttoningsmantra:

Sat Nam

Sanning är min identitet.

Vad utmärker kundaliniyogan?

• Dynamiska rörelser

• Tränar muskelstyrkan och rörligheten

• Här kan du bli varm och ibland t om svettig

• Mantrameditationer

• Eldandning

• Ökar energin

• Gongen spelas här

• Här tränas kroppslås – bandhas

• Handpositioner – mudras

• Ögonfokus - drishti

• Sittande, liggande och stående positioner

• Utgår från läran om chakrasystemet och Ayurvedans kroppslära

Yoga ska vara skönt!

Släpp prestation. Jämför dig inte med någon annan eller med dig själv.

• Utsätt inte en fysisk skada för påfrestning. Är du osäker om du kan utföra vissa övningar, prata med din yogalärare eller kontakta din läkare. Du har ansvar för din egen hälsa.

• Lyssna på din kropp just nu. Håll dig på rätt sida av dina gränser, men våga hålla ut. Låt det kännas. Keep up!


Praktiskt:

• Kom i mjuka, bekväma kläder och var gärna barfota. 

• Undvik att äta tätt inpå yogapasset, helst två timmar innan. Nåt lättare så som frukt går bra.

• Om du har menstruation rekommenderas du att inte göra eldandning.

• Yoga inte när du är påverkad av alkohol eller droger. 

• Om du är gravid, tala om det för din lärare för egna tips i vissa positioner.

VECKOKLASSEN - Andning & Meditation

Att ha en fungerande djup andning är en av grundpelarna för att vi ska kunna hålla oss friska och välmående genom livet.

Meditation är ett uråldrigt verktyg för att arbeta med ditt sinne, ditt undermedvetna och skapa kontakt med ditt högre jag.

 

Detta är en klass där vi jobbar med:

  • Andningsövningar (pranayama).

  • Några enskilda yogapositioner (asanas) som hjälper till att aktivera andningsmusklerna och därmed kunna fördjupa andningen.

  • Meditation.

  • Momenten varvas med kortare avslappningsstunder.

Alla dessa tekniker hämtas från kundaliniyogans tradition.

Inga förkunskaper krävs!

1/1