KUNDALINIYOGA

är en mångtusenårig yogaform vars primära syfte är att väcka människans fulla potential. Kundaliniyogan balanserar inre konflikter och skapar fysisk, känslomässig, mental och andlig stillhet genom livets olika skeden. För att kunna väcka vårt nervsystem, vårt körtelsystem och balansera det subtila chakrasystemet och dess meridianer (nadis) i vår kropp, använder vi olika övningar ”kriyor”. Dessa övningar sker i rörelse, med ljud (naad, mantra), andningsövningar (pranayama), handpositioner (mudras), kroppslås (bandhas) och meditationer. Övningarna guidar automatiskt kroppens energier och våra tankar till specifika förändringar i vår medvetenhet, balanserar hela människan. Kundaliniyogan kallas Medvetenhetens yoga.

Vad utmärker Kundaliniyogan?

• Dynamiska rörelser

• Tränar muskelstyrkan och rörligheten

• Här kan du bli varm och t om svettig

• Mantrameditationer

• Eldandning

• Ökar energin

• Gongen spelas här

• Här tränas kroppslås – bandhas

• Handpositioner – mudras

• Fokuspunkter

• Sittande, liggande och stående positioner

• Utgår från läran om chakrasystemet och Ayurvedans kroppslära

Innehåll i ett Kundaliniyogapass

• Intoning

• Eventuell uppvärmning

• Yogapass (Kriya)

• Långa vilan

• Meditation

• Uttoning

Yoga ska vara skönt 

Släpp prestation. Jämför dig inte med någon annan eller med dig själv.

• Utsätt inte en fysisk skada för påfrestning. Är du osäker om du kan utföra vissa övningar, 

prata med din yogalärare eller kontakta din läkare. Du har ansvar för din egen hälsa.

• Lyssna på din kropp just nu. Håll dig på rätt sida av dina gränser, men våga hålla ut. 

Låt det kännas. Keep up!

 


Praktiskt

• Kom i mjuka, bekväma kläder och var gärna barfota. 

• Undvik att äta tätt inpå yogapasset, helst två timmar innan. 

• Om du har menstruation rekommenderas du att inte göra eldandning & rotlås.

• Yoga inte när du är påverkad av alkohol eller droger. 

• Om du är gravid, tala gärna om det för din lärare för lite egna tips.

Tisdag den 9 april kl, 17.30-19.00 samt lördagen den 12 april kl. 13-15 har vi en Introduktion till Kundaliniyoga. Varmt välkomna!

Till Schemat!

  

Våra öppettider:

Måndag - Fredag

30 minuter före & efter klass/events

  • Facebook - Vit Circle
  • Instagram - Vit Circle

Besöksadress:

Kyrkogatan 29

​852 32 Sundsvall

info@yogastudion.se

070 - 371 97 20

Organisationsnr: 556907-8636

Bankgiro: 115-7049

Var med i konversationen och håll dig uppdaterad om allt härligt som händer hos oss.

REGISTRERA DIG HÄR NEDAN